FlightSimmer.GR
Βασικά Όργανα Ελέγχου Πτήσης

Βασικά Όργανα Ελέγχου Πτήσης

    Εισαγωγή      Τα βασικά όργανα που βρίσκονται στο cockpit ενός αεροπλάνου, είναι αυτά που...

Airspeed Indicator

Airspeed Indicator

  Δείκτης ταχύτητας αέρα       Ένα από τα πιο παλιά και πιο σημαντικά όργανα στο πάνελ ενός...

Altimeter

Altimeter

   Δείκτης υψομέτρου      Αλτίμετρο ονομάζεται το όργανο που μας δείχνει το ύψος που βρίσκεται...

Magnetic Compass

Magnetic Compass

   Μαγνητική πυξίδα         Η μαγνητική πυξίδα δείχνει τη θέση του αεροπλάνου σε σχέση με το...

Attitude Indicator

Attitude Indicator

   Τεχνητός ορίζοντας       Το attitude indicator ή αλλιώς και artificial horizon είναι το...

Heading Indicator

Heading Indicator

   Δείκτης κατεύθυνσης ρύγχους      To Heading indicator ή HI είναι το όργανο που μας δείχνει...

Vertical Speed Indicator

Vertical Speed Indicator

   Δείκτης ρυθμού ανόδου καθόδου     Το Vertical speed indicator ή αλλιώς και variometer, είναι...

Turn and Balance Indicator

Turn and Balance Indicator

    Turn and Balance Indicator      Το turn and balance indicator είναι ένα διπλό όργανο. Σαν...

Συστήματα Ελέγχου Πτήσης

Συστήματα Ελέγχου Πτήσης

   Εισαγωγή      Σαν συστήματα ελέγχου πτήσης ενός αεροπλάνου, ονομάζουμε το σύνολο όλων των...

Βασικά Συστήματα Ελέγχου Πτήσης

Βασικά Συστήματα Ελέγχου Πτήσης

           Ένα αεροπλάνο κάθε φορά που αλλάζει στάση κατά την πτήση, κινείται γύρω από έναν ή...

Δευτερεύοντα Συστήματα Ελέγχου Πτήσης

Δευτερεύοντα Συστήματα Ελέγχου Πτήσης

        Τα δευτερεύοντα συστήματα ελέγχου πτήσης, λειτουργούν βοηθητικά μαζί με τα βασικά και...

Αεροναυτιλία

Αεροναυτιλία

Εισαγωγή       Αεροναυτιλία ονομάζουμε όλες τις διαδικασίες που χρειάζεται να γίνουν από κάποιον...

Βασικές Αρχές

Βασικές Αρχές

     Για να πούμε ότι έχουμε σωστή πλοήγηση, θα πρέπει να κινηθούμε από το σημείο της αναχώρησης...

VFR

VFR

       VFR (Visual Flight Rules - Κανόνες Πτήσης Εξ'όψεως) είναι ένας από τους δύο κανονισμούς...

IFR

IFR

        IFR (Instrument Flight Rules - Κανόνες ενόργανης πτήσης) είναι οι κανόνες που διέπουν τις...

IFR Διαδικασίες

IFR Διαδικασίες

        Κατά τη διάρκεια μιας IFRIFRDefinition: Instrument Flight Rules... πτήσης, υπάρχουν...

Χάρτες

Χάρτες

Εισαγωγή       Για την εύρυθμη λειτουργία των αεροπορικών πτήσεων υπάρχουν συγκεκριμένοι χάρτες...

Χάρτες IFR

Χάρτες IFR

       Για να εκτελέσουμε μια ενόργανη πτήση (IFR) θα πρέπει να συμβουλευτούμε και να...

Χάρτες Αεροδρομίου

Χάρτες Αεροδρομίου

       Στους χάρτες αυτούς, παρέχονται πληροφορίες για την διάταξη των εγκαταστάσεων στην περιοχή...

Χάρτες SID

Χάρτες SID

       Οι χάρτες SID (Standard Instrument Departure) είναι οι χάρτες που μας υποδεικνύουν πως...

  • Βασικά Όργανα Ελέγχου Πτήσης

    Βασικά Όργανα Ελέγχου Πτήσης

    Παρασκευή, 26 Απριλίου 2013 01:35
  • Airspeed Indicator

    Airspeed Indicator

    Παρασκευή, 26 Απριλίου 2013 01:35
  • Altimeter

    Altimeter

    Παρασκευή, 26 Απριλίου 2013 01:35
  • Magnetic Compass

    Magnetic Compass

    Παρασκευή, 26 Απριλίου 2013 01:35
  • Attitude Indicator

    Attitude Indicator

    Παρασκευή, 26 Απριλίου 2013 01:35
  • Heading Indicator

    Heading Indicator

    Παρασκευή, 26 Απριλίου 2013 01:35
  • Vertical Speed Indicator

    Vertical Speed Indicator

    Παρασκευή, 26 Απριλίου 2013 01:35
  • Turn and Balance Indicator

    Turn and Balance Indicator

    Παρασκευή, 26 Απριλίου 2013 01:35
  • Συστήματα Ελέγχου Πτήσης

    Συστήματα Ελέγχου Πτήσης

    Δευτέρα, 06 Μαΐου 2013 16:35
  • Βασικά Συστήματα Ελέγχου Πτήσης

    Βασικά Συστήματα Ελέγχου Πτήσης

    Δευτέρα, 06 Μαΐου 2013 16:35
  • Δευτερεύοντα Συστήματα Ελέγχου Πτήσης

    Δευτερεύοντα Συστήματα Ελέγχου Πτήσης

    Δευτέρα, 06 Μαΐου 2013 16:35
  • Αεροναυτιλία

    Αεροναυτιλία

    Κυριακή, 16 Ιουνίου 2013 19:50
  • Βασικές Αρχές

    Βασικές Αρχές

    Κυριακή, 16 Ιουνίου 2013 19:50
  • VFR

    VFR

    Κυριακή, 16 Ιουνίου 2013 19:50
  • IFR

    IFR

    Κυριακή, 16 Ιουνίου 2013 19:50
  • IFR Διαδικασίες

    IFR Διαδικασίες

    Κυριακή, 16 Ιουνίου 2013 19:50
  • Χάρτες

    Χάρτες

    Πέμπτη, 19 Μαρτίου 2015 15:55
  • Χάρτες IFR

    Χάρτες IFR

    Παρασκευή, 27 Μαρτίου 2015 10:31
  • Χάρτες Αεροδρομίου

    Χάρτες Αεροδρομίου

    Παρασκευή, 03 Απριλίου 2015 13:33
  • Χάρτες SID

    Χάρτες SID

    Κυριακή, 13 Σεπτεμβρίου 2015 15:49

 

     Στους χάρτες αυτούς, παρέχονται πληροφορίες για την διάταξη των εγκαταστάσεων στην περιοχή του αεροδρομίου, πληροφορίες για τους διαδρόμου προσγείωσης,  τους τροχόδρομους, τα φώτα που θα συναντήσει κάποιος κ.α. Για να μπορέσουμε να εξηγήσουμε αυτό το είδος χαρτών θα χρησιμοποιήσουμε την σελίδα της Jeppesen που αναφέρεται στο διάγραμμα του αεροδρόμιο ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ στην Κέρκυρα.

 

 

     Στην κορυφή κάθε τέτοιου διαγράμματος από αριστερά προς τα δεξιά εμφανίζονται οι εξής πληροφορίες:

 

  1. Ονομασία κατά ICAO και IATA.
  2. Το Apt Elev που είναι το ύψος του υψηλότερου σημείου των διαδρόμων του αεροδρομίου.
  3. Γεωγραφικό μήκος και πλάτος του ARP(airport reference point) που βρίσκεται στο κέντρο όλων των διαδρόμων του αεροδρομίου.
  4. Ημερομηνία έκδοσης του χάρτη.
  5. Πόλη, χώρα και όνομα του αεροδρομίου.
  6. Ακριβώς από κάτω βλέπουμε κάποιες συχνότητες επικοινωνίας του αεροδρομίου. Από αριστερά, αναφέρεται η συχνότητα ATIS. Το ATIS είναι ένα ηχογραφημένο μήνυμα το οποίο παρέχει στοιχεία για τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στο αεροδρόμιο, τους ενεργούς διαδρόμους το Transition Altitude και ειδικές πληροφορίες για το αεροδρόμιο.
    Στα επόμενα πλαίσια βλέπουμε τη συχνότητα επικοινωνίας με το Ground και τον πύργο ελέγχου. 

 

     Περνώντας στο επόμενο κομμάτι του χάρτη βλέπουμε το διάγραμμα του αεροδρομίου σε κάτοψη. Εδώ συναντούμε τα εξής στοιχεία:

 

 

  1. Στο περίγραμμα του διαγράμματος βλέπουμε την κλίμακα του γεωγραφικού μήκους και πλάτους.
  2. Αποτύπωση του διαδρόμου καθώς και το μήκος του σε πόδια και μέτρα.
  3. Το όνομα του κάθε διαδρόμου και ο προσανατολισμός του σε σχέση με τον μαγνητικό βορρά.
  4. Το threshold του διαδρόμου και το ύψος του από την επιφάνεια της θάλασσας.
    Όλα τα σχήματα που είναι μπλε χρώματος αναφέρεται σε υδάτινους σχηματισμούς λίμνες θάλασσα ποτάμια κτλ.




  5. Κλίμακα με μονάδες μήκους σε πόδια και σε μέτρα.
  6. Κατασκευή η οποία έχει ύψος 597 πόδια.
  7. Διάφορα φυσικά εμπόδια με τα ύψη τους.
  8. Διάφορα κτήρια και το terminal του αεροδρομίου που εμφανίζονται με μαύρο χρώμα. Επίσης με τις ενδείξεις AIS και MET υποδεικνύεται ότι το αεροδρόμιο μπορεί να εκδόσεις ATIS και διαθέτει και μετεωρολογικό σταθμό. Με τα γράμματα A,B,C,E συμβολίζονται οι τροχόδρομοι.
    Να αναφέρουμε εδώ ότι οι τροχόδρομοι μαζί με το apron και τους διάφορους αυτοκινητόδρομους έχουν γκρι χρώμα.
  9. Εδώ βλέπουμε την απόκλιση του γεωγραφικού από τον μαγνητικό βορρά σε μοίρες.

 

     Στον συγκεκριμένο χάρτη γίνεται σύμπτυξη από περισσότερα charts. Σε άλλα μεγαλύτερα αεροδρόμια υπάρχουν άλλοι χάρτες που μας δείχνουν της θέσεις parking που διαθέτουν. Επίσης ξεχωριστός είναι και ο χάρτης που μας δίνει πρόσθετες πληροφορίες για τους διαδρόμους. Ενώ εδώ και σε πολλά μικρότερα αεροδρόμια, όλα αυτά βρίσκονται σε μια σελίδα. Στο παρακάτω τμήμα φαίνονται οι πληροφορίες για τα parking αεροδρομίου:

 

 

  1. Βλέπουμε τις γεωγραφικές συντεταγμένες για τα parking.
  2. Εδώ φαίνονται αναλυτικά οι θέσεις τους στο apron μαζί με τους συνδετικούς τροχόδρομους καθώς και τον τρόπο με τον οποίων μπορεί κάποιος αεροπλάνο να το προσεγγίσει ή να το εγκαταλείψει.

Πρόσθετες πληροφορίες διαδρόμων (Additional runway information)

     Στο κομμάτι αυτό του χάρτη 10-9, μπορούμε να δούμε σημαντικές πληροφορίες για το φωτισμό των διαδρόμων (αν υπάρχει), τις διαστάσεις τους, καθώς και το διαθέσιμο μήκος οδοστρώματος του διαδρόμου. Επίσης εδώ εκτός από ειδικές πληροφορίες που πρέπει να γνωρίζει ο πιλότος για το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, βρίσκουμε και τους περιορισμούς απογείωσης ανάλογα με τις συνθήκες ορατότητας που επικρατούν.

 

 

  1. Πληροφορίες για τον φωτισμό των διαδρόμων. Βλέπουμε τους διαδρόμους 17 στην πάνω γραμμή και 35 στην κάτω. Η ένδειξη MIRL σημαίνει (Medium Intensity Runway Lights) πως το αεροδρόμιο διαθέτει φώτα που μας δείχνουν τα όρια του διαδρόμου και πως είναι μέτριας έντασης. Σε άλλα αεροδρόμια μπορεί να συναντήσουμε την ένδειξη HIRL και RL υψηλής και standard φωτεινότητας αντίστοιχα. Το 60m μας δείχνει την απόσταση από την αριστερή έως την δεξιά στήλη των φώτων σε κάθε πλευρά του διαδρόμου. Η ένδειξη PAPI μας δείχνει ότι το αεροδρόμιο και στους δυο διαδρόμους του διαθέτει φώτα ακριβούς προσέγγισης και ότι βρίσκονται στην αριστερή πλευρά τους. (-L). Επίσης η γωνία καθόδου που μας ορίζουν τα φώτα αυτά είναι στις 3ο (angle 3.00o) και 3.08ο (angle 3.08o).
  2. Διαθέσιμο μήκος διαδρόμων σε πόδια και μέτρα.
  3. Διαθέσιμο φάρδος.
  4. Σημαντική πληροφορία. Μας ενημερώνει πότε θα πρέπει να ζητήσουμε εξουσιοδότηση να εκκινήσουμε κινητήρες.
  5. Πληροφορίες για το πότε μπορεί να πραγματοποιηθεί απογείωση ανάλογα με την ορατότητα που επικρατεί στο αεροδρόμιο.
  6. Ειδικά για την περίπτωση που το αεροδρόμιο βρίσκεται σε low visibility procedure μας ενημερώνει ότι θα πρέπει να είναι ορατή την ημέρα η κεντρική διαγράμμιση του διαδρόμου (RCLM) ή κατά την διάρκεια της νύχτας τα φώτα του διαδρόμου, σε απόσταση 250m για τα αεροπλάνα κατηγορίας A,B,C και 300m για την κατηγορία D.
  7. Σε normal συνθήκες τα παραπάνω θα πρέπει να είναι ορατά για όλες τις κατηγορίες τουλάχιστον από τα 400m.
  8. Στην περίπτωση που ούτε τα φώτα του διαδρόμου δεν λειτουργούν και η κεντρική διαγράμμιση του διαδρόμου δεν είναι εμφανής, τότε η ορατότητα για πραγματοποίηση απογείωσης, πρέπει να είναι τουλάχιστον 500m.

 

 

 Για το FlightSimmer.GR
  Γιάννης Ευαγγελινός