FlightSimmer.GR
Χάρτες

Χάρτες

Εισαγωγή       Για την εύρυθμη λειτουργία των αεροπορικών πτήσεων υπάρχουν συγκεκριμένοι χάρτες...

Χάρτες IFR

Χάρτες IFR

       Για να εκτελέσουμε μια ενόργανη πτήση (IFR) θα πρέπει να συμβουλευτούμε και να...

Χάρτες Αεροδρομίου

Χάρτες Αεροδρομίου

       Στους χάρτες αυτούς, παρέχονται πληροφορίες για την διάταξη των εγκαταστάσεων στην περιοχή...

Χάρτες SID

Χάρτες SID

       Οι χάρτες SID (Standard Instrument Departure) είναι οι χάρτες που μας υποδεικνύουν πως...

  • Χάρτες

    Χάρτες

    Πέμπτη, 19 Μαρτίου 2015 15:55
  • Χάρτες IFR

    Χάρτες IFR

    Παρασκευή, 27 Μαρτίου 2015 10:31
  • Χάρτες Αεροδρομίου

    Χάρτες Αεροδρομίου

    Παρασκευή, 03 Απριλίου 2015 13:33
  • Χάρτες SID

    Χάρτες SID

    Κυριακή, 13 Σεπτεμβρίου 2015 15:49

 

     Οι χάρτες SID (Standard Instrument Departure) είναι οι χάρτες που μας υποδεικνύουν πως κάποιος μπορεί αφού απογειωθεί να φτάσει στο σημείο εξόδου από την τερματική του αεροδρομίου αναχώρησης. Σε έναν χάρτη μπορεί να περιγράφονται περισσότερες από μια διαδικασίες. Εφαρμόζονται σε IFR πτήσεις και κάθε μια από αυτές τις διαδικασίες περιλαμβάνονται διάφορα σημεία από τα οποία πρέπει να περάσει το αεροπλάνο σε συγκεκριμένα ύψη.

     Για να εκτελέσει κάποιος μια τέτοια διαδικασία, θα πρέπει κατά το αεροπλάνο του να διαθέτει τον κατάλληλο εξοπλισμό για τον σωστό εντοπισμό των σημείων αυτών και να μπορεί να ανταπεξέλθει σε περιορισμούς που πιθανών να υπάρχουν για την συγκεκριμένη SID.

     Εδώ θα περιγράψουμε ένα chart που περιγράφει κάποιες από τις διαδικασίες που έχουν σχεδιαστεί για το αεροδρόμιο ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ στην Κέρκυρα, από τη εταιρεία Jeppesen.

 

 

     Στην κορυφή κάθε τέτοιου διαγράμματος από αριστερά προς τα δεξιά εμφανίζονται οι εξής πληροφορίες:

 

 

  1. Ονομασία κατά ICAO και IATA καθώς και η ονομασία του αεροδρομίου.
  2. Ημερομηνία έκδοσης του χάρτη.
  3. Αναγνωριστικό για το συγκεκριμένο χάρτη.
  4. Πόλη, χώρα που βρίσκεται το αεροδρόμιο.
  5. Το Apt Elev που είναι το ύψος του υψηλότερου σημείου των διαδρόμων του αεροδρομίου σε πόδια.
  6. Transition level και Transition altitude του αεροδρομίου. Μας αναφέρει ότι το Trans alt είναι στα 5000ft και το Trans level ορίζεται από τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας. Στον χώρο αυτό επίσης αναφέρονται σημειώσεις που ισχύουν για τις διαδικασίες που περιγράφονται σε αυτό το chart.
  7. MSAMSADefinition: Minimum Safe Altitude...
    Διάγραμμα που προσδιορίζει τα ελάχιστα ασφαλή ύψη το για να έχουμε ένα ύψος ασφαλείας 1000 πόδια από οποιοδήποτε εμπόδιο βρίσκεται σε ακτίνα 25 ναυτικά μίλια από το ραδιοβοήθημα (στην προκειμένη περίπτωση το VOR GAR). Αυτό το διάγραμμα χρησιμοποιείται σε έκτακτες ανάγκες και δεν προσφέρει βοήθεια ναυτιλίας. Ο κύκλος που περιέχεται στο διάγραμμα χωρίζεται σε τομείς που στο καθένα ισχύει διαφορετικό ύψος. Κάθε τέτοιο ύψος ονομάζεται minimum sector altitude.
  8. Εδώ αναγράφονται οι SID διαδικασίες που περιγράφονται στον χάρτη. Στον συγκεκριμένο έχουμε την RIPID 1B και RIPID 1F. Μέσα στην αγκύλη φαίνεται το πως θα βρούμε στο όνομα της διαδικασίας σε ηλεκτρονικά μέσα διαφόρων αεροπλάνων (FMS, GPS κ.α.). Από κάτω βλέπουμε από ποιους διαδρόμους πρέπει να απογειωθούμε για να εκτελέσουμε τις παραπάνω SID.

 

     Στο επόμενο τμήμα αυτού του chart φαίνεται το διάγραμμα των διαδικασιών:

 

 

  1. Μέσα στην κίτρινη περιοχή φαίνεται η SID RIPID1F.
  2. Στην πράσινη περιοχή φαίνεται η SID RIPID 1B.

 

     c. INFORMATION BOXES. Τα πλαίσια αυτά τα συναντούμε κατά μήκος μιας διαδικασίας. Μέσα σε αυτά περιγράφονται κάποιοι περιορισμοί ή οδηγίες, ενέργειες που πρέπει να γίνουν από τον πιλότο, οδηγίες για την πορεία και το ύψος, περιορισμοί σε άνοδο, κτλ. Στην συγκεκριμένη περίπτωση αναφέρονται περιορισμοί στην ταχύτητα που πρέπει να έχει ο πιλότος περνώντας από την συγκεκριμένη στροφή και επίσης με τι bank angle θα πρέπει να στρέψουμε.

 

     d. Με την ένδειξη αυτή ο χάρτης μας πληροφορεί ότι από το τμήμα αυτό της διαδικασίας θα πρέπει να μην κατέβουμε κάτω από 4500 πόδια. Το νούμερο πάνω από την πορεία μας δείχνει την απόσταση σε μίλια από το προηγούμενο μέχρι το επόμενο point. Εδώ η απόσταση είναι 20 μίλια από το D12 GAR έως το GARITSA VOR.

     e. Fix point με το όνομά του και τις γεωγραφικές συντεταγμένες του. Στην περίπτωση του παραδείγματος. Η ονομασία δείχνει ότι η απόσταση του σημείου είναι 12 μίλια από το GAR VOR.

     f. Πορεία που θα πρέπει να ακολουθήσουμε σε εκείνο το σημείο.

 

     g. Πλαίσιο ραδιοβοηθήματος VOR. Σε αυτό αναγράφονται το όνομα του στο πάνω μέρος και από κάτω η συχνότητα και το όνομά του κατά ICAO. Επίσης βλέπουμε τον Morse κωδικό του και τις γεωγραφικές συντεταγμένες. Το “D” υποδεικνύει ότι υπάρχει και DMEDMEDefinition: Distance Measuring Equipment...
εξοπλισμός. Το (H) δείχνει πως το ραδιοβοήθημα χρησιμοποιείται για μεγάλα ύψη. Μπορεί να δούμε (Τ) σημαίνει ότι τι VOR είναι terminal, ενώ το (L) δείχνει πως το ραδιοβοήθημα είναι για χαμηλά ύψη.

 

     h. Στο σύμβολο αυτό το βέλος αυτό μας δείχνει την κατεύθυνση του μαγνητικού βορρά. Ακριβώς από κάτω ο χάρτης μας ενημερώνει ότι όλα τα σχεδιαγράμματα δεν είναι υπό κλίμακα, άρα οι αποστάσεις που αναγράφονται δεν είναι ανάλογες του μήκους των ενδεικτικών γραμμών τους.

     i. Στον σημείο αυτό αναφέρονται ο ελάχιστος ρυθμός ανόδου που απαιτείται για κάθε διαδικασία που υπάρχει στο chart. Έτσι για RIPID 1B θα πρέπει το αεροσκάφος μας να έχει ρυθμό ανόδου 371 πόδια για κάθε μίλι που διανύουμε μέχρι το ύψος των 1800 ποδιών. Από εκεί και μετά θα πρέπει να μπορεί να ανέβει κατ’ ελάχιστο με 304’ ανά μίλι μέχρι το FL80. Αντίστοιχα στην διαδικασία RIPID 1F θα πρέπει να έχουμε τουλάχιστον 371’ ανά NM μέχρι το 4500’. Στο πίνακα που ακολουθεί από κάτω αναλύονται οι ρυθμοί ανόδου σύμφωνα με την ground speed που έχουμε και την ταχύτητα ανόδου. Έτσι π.χ. για ένα αεροπλάνο που ανεβαίνει με ταχύτητα 100 κόμβους την ώρα θα πρέπει να πρέπει να βλέπουμε στο VSIVSIDefinition: Vertical Speed Indicator...
του αεροσκάφους, άνοδο τουλάχιστον 618 πόδια το λεπτό για να πετύχουμε την απαίτηση για 371’ per NM.

 

     k. Στο τμήμα αυτό θα δούμε τυχόν οδηγίες ή κάποιους περιορισμούς που υπάρχουν για τις αναχωρήσεις του χάρτη. Έτσι βλέπουμε ότι για την αναχώρηση RIPID 1B μας υποδεικνύει ότι θα πρέπει αμέσως μετά την απογείωση και για μισό περίπου μίλι να έχουμε φτάσει πάνω από 500 πόδια ύψος μέχρι εκεί, έχοντας οπτική παρατήρηση για εμπόδια που υπάρχουν στην περιοχή. Επίσης μας αναφέρει ότι σε περίπτωση που ο άνεμος έχει μια ανατολική κατεύθυνση και ένταση πάνω από 30 κόμβους, τότε θα πρέπει κατά την άνοδό μας να έχουμε οπτική παρατήρηση μέχρι να ανεβούμε στα 1800 πόδια.

     l. Τέλος στον πίνακα αυτόν βλέπουμε το routing που θα πρέπει να ακολουθήσουμε για κάθε διαδικασία, αλλά έχοντας αναλυτική αναφορά με κείμενο για κάθε στάδιό τους. Επίσης μας ενημερώνει και σε ποιόν διάδρομο αντιστοιχεί η κάθε αναχώρηση. Έτσι π.χ. βλέπουμε ότι για την RIPID 1F θα πρέπει όπως φαίνεται και στο διάγραμμα παραπάνω, να ανέβουμε με πορεία διαδρόμου μέχρι τα 2 μίλια και αφού έχουμε ανέβει μέχρι τα 500 πόδια. Μετά στρέφουμε αριστερά σε πορεία 249 μοίρες μέχρι τα 12 μίλια από το VOR GAR και πάνω στην radial 294 . Έπειτα θα στρέψουμε δεξιά προς το GAR. Φτάνοντας εκεί ακολουθώντας την radial 138 από GAR ή την 318 από KRK inbound, θα φτάσουμε στο KRK. Από εκεί στρέφουμε δεξιά και πάνω στην radial 162 φτάνοντας στο RIPID έχοντας εισέλθει πια στον αεροδιάδρομο N732.

 

 

 Για το FlightSimmer.GR
  Γιάννης Ευαγγελινός