FlightSimmer.GR
Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider
Συνέντευξη Luca Bertossio
"Concorde in Flight Simulator" by Κυπριανός Μπίρης
Συνέντευξη Jurgis Kairys
Συνέντευξη Svetlana Kapanina
Flight with TB20 SX-ATK
Εκπαίδευση

 

     Είναι οι χάρτες που περιγράφουν την εκτέλεση μιας προσέγγισης στο διάδρομο με χρήση VORVORDefinition: VHF Omnidirectional (Radio) Range...
 . Στις περιπτώσεις που υπάρχει ραδιοβοήθημα VOR στο αεροδρόμιο ή κοντά σε αυτό, συνήθως υπάρχουν διαδικασίες που στηριγμένες πάνω στον εξοπλισμό αυτό μας οδηγούν στον διάδρομο ή στην είσοδό μας στον κύκλο του αεροδρομίου. Παρακάτω θα εξετάσουμε έναν χάρτη με VOR προσέγγιση από το αεροδρόμιο της Ρόδου (LGRP). Είναι ο χάρτης 13-3 της Jeppesen για τον διάδρομο 24 (VOR Z Rwy 24).

 

 

     Ξεκινώντας από το επάνω μέρος του χάρτη βλέπουμε τις εξής πληροφορίες:

 

  1. Ονομασία κατά ICAO και IATA καθώς και η ονομασία του αεροδρομίου.
  2. Ημερομηνία έκδοσης του χάρτη.
  3. Αναγνωριστικό για το συγκεκριμένο χάρτη.
  4. Στο πάνω μέρος η πόλη και η χώρα που βρίσκεται το αεροδρόμιο και κάτω ο τύπος προσέγγισης στον διάδρομο και το όνομα του.
  5. Η συχνότητα ATISATISDefinition: Automatic Terminal Information Service...
    του αεροδρομίου και οι υπόλοιπες συχνότητες του αεροδρομίου που θα χρειαστεί κάποιος κατά την προσέγγιση και μετά την απογείωση.
  6. Το Apt Elev που είναι το ύψος του υψηλότερου σημείου των διαδρόμων του αεροδρομίου σε πόδια.
  7. Transition level και Transition altitude του αεροδρομίου. Μας αναφέρει ότι το Trans altitude είναι στα 6000ft και το Trans level ορίζεται από τον ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας. Στον χώρο αυτό επίσης αναφέρονται σημειώσεις που ισχύουν για τις διαδικασίες που περιγράφονται σε αυτό το chart. Στην περίπτωση του συγκεκριμένου αναγράφει ότι το altimeter θα πρέπει να ρυθμιστεί σε hPa και αναφέρει την ύπαρξη του αεροδρομίου των Μαριτσών στο 1.5 μίλια για αποφυγή λάθους.
  8. MSAMSADefinition: Minimum Safe Altitude...
    Διάγραμμα που προσδιορίζει τα ελάχιστα ασφαλή ύψη το για να έχουμε ένα ύψος ασφαλείας 1000 πόδια από οποιοδήποτε εμπόδιο βρίσκεται σε ακτίνα 25 ναυτικά μίλια από το ραδιοβοήθημα (στην προκειμένη περίπτωση το VORVORDefinition: VHF Omnidirectional (Radio) Range...
      PAR). Αυτό το διάγραμμα χρησιμοποιείται σε έκτακτες ανάγκες και δεν προσφέρει βοήθεια ναυτιλίας.
  9. Στο πλαίσιο αυτό αναγράφεται η Missed approach διαδικασία. Η διαδικασία δηλαδή που πρέπει να ακολουθήσει ο πιλότος αν αποτύχει για κάποιον λόγο να προσγειωθεί στον διάδρομο. Οι οδηγίες που μας δίνονται στην περίπτωση αυτή είναι πως πρέπει να συνεχίσουμε ανερχόμενοι με την πορεία του διαδρόμου περνώντας από το  PAR VOR και συνεχίζοντας για 12 μίλια στην Radial 245 Από PAR, στρέφουμε δεξιά με πορεία 101o στο RDS VOR και συνεχίζοντας την άνοδο μέχρι τα 6000 πόδια για να μπούμε σε hold.

 

     Στο αμέσως πιο κάτω τμήμα του χάρτη βλέπουμε με μπλε σήμανση, την πορεία που πρέπει να ακολουθήσει το αεροσκάφος. Το IAFIAFDefinition: Initial Approach Fix...
στη διαδικασία αυτής (να θυμίσουμε ότι IAF είναι το σημείο που καταλήγει μια STAR διαδικασία) είναι το RODOS VOR (RDS) (a). Φτάνοντας εκεί πρέπει να συνεχίσουμε για 10 μίλια και σε ύψος όχι κάτω από 3000 πόδια (b) και με πορεία 062 μοίρες (c) μέχρι το σημείο D10.0 RDS (d). Με την ίδια πορεία συνεχίζουμε και άλλα 5 μίλια με κατώτερο όριο τα 2500 πόδια, μέχρι το σημείο D15.0 RDS. Από το σημείο αυτό και μετά στρέφουμε αριστερά με πορεία 245ο μέχρι το D10.0 PAR. Στο σημείο (f), αναφέρεται ένας περιορισμός στην ταχύτητα μέχρι τους 185 κόμβους και ορίζει την γωνία κλήσης (bank angle) του αεροσκάφους στις 22ο. Στο επόμενο κομμάτι της πορείας μας κινούμαστε στο D3.0 PAR, όπου από εκεί και μετά φτάνουμε στον διάδρομο για προσγείωση. Στο σημείο (g) βλέπουμε κάποια απαγόρευση που αναφέρει πως στην περίπτωση που στην περιοχή επικρατούν VMCVMCDefinition: Visual Meteorological Conditions...
 συνθήκες δεν επιτρέπεται η πτήση πάνω από την πόλη. Μετά από το αεροδρόμιο βλέπουμε να ξεκινά μια πορεία με διακεκομμένη γραμμή η οποία απεικονίζει την missed approach διαδικασία όπως αυτή αναφέρεται στο πίνακα πιο πάνω στον χάρτη.

 

 

 

 

     
     
     Στο διπλανό σχήμα βλέπουμε την σήμανση του VOR PARADISI. Η ροζέτα (a) μας δηλώνει την θέση και το είδος του ραδιοβοηθήματος. Στο πλαίσιο ραδιοβοηθήματος VOR. Σε αυτό αναγράφονται το όνομα του στο πάνω μέρος και από κάτω η συχνότητα και το όνομά του κατά ICAO. Ακριβώς από κάτω βλέπουμε τον Morse κωδικό του. Το “D” υποδεικνύει ότι υπάρχει και DMEDMEDefinition: Distance Measuring Equipment...
εξοπλισμός. Στο ίδιο σημείο θα βρούμε και άλλα γράμματα σε άλλες περιπτώσεις, όπως (H) που μας δείχνει πως το ραδιοβοήθημα χρησιμοποιείται για μεγάλα ύψη. Μπορεί να δούμε (Τ) σημαίνει ότι τι VOR είναι Terminal.

    

  

 

 

     Στο σημείο αυτό ο χάρτης μας δείχνει άλλο ένα ραδιοβοήθημα, το NDB (RODOS). Οι ομόκεντροι κύκλοι από τελείες μας δείχνουν την θέση του, ενώ στο πλαίσιο βρίσκονται η συχνότητα, ο ICAO κωδικός του, και ο μορσικός κωδικός του.

 

 

 

 

     Κατεβαίνοντας πιο κάτω στον χάρτη βλέπουμε το παρακάτω τμήμα του. Στο πάνω μέρος βλέπουμε με μπλε φόντο, τον πίνακα που αναγράφεται το ύψος που πρέπει να έχουμε σε αντίστοιχες αποστάσεις από το VOR PAR (a). Από κάτω βλέπουμε την πορεία που πρέπει να ακολουθήσουμε  στον κάθετο άξονα, δηλαδή τον ρυθμό καθόδου που θα έχουμε. Μας δίνονται επίσης πληροφορίες για το ύψος που πρέπει να βρισκόμαστε σε σχέση με την απόστασή από το VOR (PAR). Στο σημείο D10. PAR (b) ο χάρτης μας υποδεικνύει ότι πρέπει να έχουμε ύψος τουλάχιστον 2500’. Μας υπενθυμίζετε στο σημείο (c) ότι η πορεία που πρέπει να έχουμε είναι 245ο. Στη θέση (d) αναφέρεται ότι η γωνία καθόδου θα είναι 2,86 μοίρες. Απαραίτητη προϋπόθεση για να συμβεί αυτό είναι ότι ακολουθούμε της οδηγίες στον πίνακα (j) όπου εμφανίζεται ο ρυθμός καθόδου που πρέπει να έχουμε ανάλογα με την ground speed που κινούμαστε. Στο σημείο D3.0 (PAR) (e) με το γράμμα M μας δίνεται η πληροφορία ότι εκεί είναι και το σημείο MAPMAPDefinition: Missed Approach Point...
 , όπου αποφασίζουμε αν οι συνθήκες είναι τέτοιες ώστε να συνεχίσουμε για την προσγείωση στον διάδρομο. Επόμενη αναφορά είναι στο σημείο (f)  όπου βλέπουμε ότι το TCHTCHDefinition: Threshold crossing height...
 είναι στα 56’. Τέλος στο (g) το μαύρο επιμηκυμένο βέλος μας δηλώνει η θέση του VOR (PAR), στο (h) με μαύρη έντονη γραμμή βλέπουμε τον διάδρομο και στο (i) το ύψος του διαδρόμου.
Κάτω και δεξιά του τμήματος αυτού του χάρτη, βλέπουμε (k) τη διάταξη τον  φώτων ALSALSDefinition: Approaching Lighting System...
που υπάρχουν πριν τον διάδρομο με την αναφορά για PAPIPAPIDefinition: Precision Approach Path Indicator...
φώτα στην αριστερή πλευρά του διαδρόμου. Στο πλαίσιο κάτω δεξιά (l) φαίνονται τα πρώτο στάδιο της missed approach διαδικασίας, με οδηγίες με τα στοιχεία του VOR στο οποίο είναι στηριγμένο και για πόση απόσταση θα κινηθούμε.

 

 

    Στο επόμενο σχέδιο έχουμε το κατώτερο μέρος του χάρτη. Εδώ βλέπουμε τον πίνακα Straight in landing που μας δίνει πληροφορίες για το ελάχιστο ύψος απόφασης και για το πια πρέπει να είναι η ορατότητα στον διάδρομο ώστε να επιτρέπεται η προσγείωση.

 

  

     Στο πάνω μέρος του πίνακα με το μπλε χρώμα, έχουμε το ελάχιστο ύψος καθόδου MDAMDADefinition: Minimum Descent Altitude...
 και το ύψος απόφασης (a). Το ύψος απόφασης DHDHDefinition: Decision Height...
είναι το ύψος πάνω από το αεροδρόμιο που πρέπει ο πιλότος να αποφασίζει κάθε φορά αν πρέπει να προσγειωθεί στον διάδρομο ή όχι. Το υψόμετρο απόφασης DADADefinition: Decision Altitude...
είναι η ίδια συνθήκη μόνο που το ύψος υπολογίζεται από την επιφάνεια της θάλασσας. Έτσι στο παράδειγμα του το DA είναι 1100’ και το DH 1082’. Στο κάτω μέρος του πίνακα με πράσινο χρώμα εμφανίζεται η ελάχιστη ορατότητα RVRRVRDefinition: Runway Visual Range...
που πρέπει  να επικρατεί για να επιτρέπεται η προσγείωση ανάλογα και με τις κατηγορίες των αεροσκαφών. Για κατηγορία A και B η ελάχιστη ορατότητα είναι 1500m ενώ για κατηγορία c και D είναι τα 2400m (b). Στον πίνακα που βρίσκεται στη δεξιά πλευρά του χάρτη αναγράφονται οι οδηγίες για την περίπτωση που για την προσέγγιση στον διάδρομο χρησιμοποιηθεί ο κύκλος του αεροδρομίου. Η πρώτη οδηγία είναι ότι δεν επιτρέπεται ο κύκλος να γίνει από την νότια πλευρά του αεροδρομίου (c). Στον πίνακα που βρίσκεται παρακάτω βλέπουμε ανάλογα την κατηγορία του αεροσκάφους πιο είναι το ελάχιστο ύψος καθόδου MDAMDADefinition: Minimum Descent Altitude...
 (d) σε πόδια και η ελάχιστη ορατότητα VSIVSIDefinition: Vertical Speed Indicator...
 (e) σε μέτρα που πρέπει να επικρατεί για να μπορεί να εκτελεστεί αυτή η διαδικασία. Στην στήλη (f) τέλος αναφέρεται και η μέγιστη ταχύτητα που πρέπει να έχει το αεροσκάφος ανά κατηγορία όταν βρίσκεται στον κύκλο

 

  

 Για το FlightSimmer.GR
  Γιάννης Ευαγγελινός